חברי וחברות הוועד הארצי החדש

במעמד האסיפה השנתית של האגודה לשנת 2022, נבחרו חמישה חברי אגודה אשר יכהנו כוועד הארצי של האגודה הארכיאולוגית הישראלית לשנים 2023–2024.

בעמוד זה מובאות הצהרות כוונותיהם של חברי הועד הנבחרים, כפי שהן הוצגו בעת הצעת מועמדותם לתפקיד.


ליאורה קולסקה הורביץ

ארכאוזואולוגית מומחית

אני עובדת יותר מ־30 שנה כפרילנסרית בארכיאולוגיה בארץ, עם שיוך לאוספים הלאומיים למדעי הטבע באוניברסיטה העברית. קודם לכן עבדתי בתור ארכיאו-זואולוגית ברשות העתיקות. אני מתמחה בארכיאו-זואולוגיה של ארץ ישראל לאורך כל התקופות, מהתקופה הפליאוליתית ועד העידן המודרני (ארכיאולוגיה עכשווית). יש לי למעלה מ־40 שנות ניסיון בעבודת שטח, בחפירות בישראל ובדרום אפריקה, כולל ניהול פרויקטים, פרסום בכתב עת וספרים מקומיים ובינלאומיים הקשורים לפרויקטים אלו, וגם בערכת מונוגרפיות וגיליונות מיוחדים של כתבי עת בינלאומיים. זה עתה, מוניתי לצוות העורכים של כתב עת "מתקופת האבן".

ארכיאולוגיה בישראל יקרה ללבי. חברות בוועד הארצי של האגודה הארכיאולוגית תאפשר לי: לסייע בהפיכת הארכיאולוגיה לרלוונטית בחברה הישראלית המודרנית; לעודד סטודנטים ללמוד תחום זה; לפעול לשיפור תנאי העסקה לקהילת הארכיאולוגים – סטודנטים ומקצוענים – שעובדים ברשות העתיקות, באוניברסיטאות, ובחברות הפרטיות; לסייע בהשגת מצוינות בעבודת שטח ובמחקר (כולל טיפול בנושאים הקשורים לאתיקה מקצועית ושוויון מגדרי)


בנימין סטורצ'ן

ארכיאולוג חופר חוקר, רשות העתיקות

אני עובד ברשות העתיקות מעל ל־15 שנים וב־12 השנים האחרונות עורך חפירות ומחקרים באזור ירושלים ושפלת יהודה. בימים אלו אני לומד לתואר שלישי באוניברסיטת בן גוריון וחוקר היבטים שונים הקשורים לתקופת המעבר בין התקופה הביזנטית לאסלאמית הקדומה. את לימודי התואר השני השלמתי באוניברסיטת בר אילן ואת התואר הראשון (באנתרופולוגיה/ארכיאולוגיה) באוניברסיטת מישיגן סטייט בארה"ב.

במהלך לימודי לתואר ראשון הייתי חבר באגודה האמריקאית לאנתרופולוגיה (American Anthropological Association) אשר שימשה כאגודה מקצועית לכלל הארכיאולוגים הפעילים בארה"ב. כחבר באגודה זו נחשפתי לחשיבות בהשתייכות לגוף שמטרתו לקדם היבטים שונים של המקצוע עבור כלל חבריו ואני רואה את פעולת האגודה הארכיאולוגית הישראלית באופן בדומה. אני חבר באגודה מיום הקמתה ורוצה לראות בהצלחתה באופן מקצועי וחברתי. נכון להיום, האגודה הינה הגוף היחיד הפעיל בזירה הארכיאולוגית בישראל שמטרתו לחבר אל כלל הגופים הארכיאולוגים הפעילים בארץ ולכן לדעתי מחובתנו לשמור עליה ולקדם את מטרותיה. בשנים של ההקמה- האגודה הפכה מרעיון לגוף מסודר ולאחרונה אף עלה לאוויר אתר האינטרנט של האגודה שיסייע להפיץ ולשתף ידע בין חברי הקהילה. במידה ואבחר לכהן בוועד אני מעוניין לחזק את הקשר בין האגודה לקהילה ולהמשיך ולפתח את אתר האינטרנט ככלי חברתי ומקצועי. אני מעוניין גם לקדם מפגשים נוספים (פרונטאליים ומכוונים) בשיתוף עם כל הגופים הארכיאולוגים המקצועיים ולייצר שיח בין ארגוני פורה ומפתח. פיתוח וקידום של תחושת הזהות והשייכות המקצועית בקרב הקהילה הוא אחד הנושאים הקריטיים בעיניי, מכיוון שאם לא נקדם לקראת תהליך של גיבוש הקהילה, נמשיך לפעול בזירה מפוצלת שאינה מקדמת את המקצוע ואת הארכיאולוגיות והארכיאולוגים העוסקים בו. בשנים האחרונות האגודה גיבשה והפיצה קוד אתי ואף הקימה ועדת אתיקה ואני סבור שיש צורך לקדם את פעילות הוועדה והפצת הקוד בכדי לשמור על רמה מקצועית נאותה וכבוד הדדי בין חברי הקהילה.


יעל עבאדי רייס

ארכיאולוגית חוקרת חופרת בכירה, רשות העתיקות

הועד הארצי של האגודה מסיים ארבע שנים פוריות, ואני מציעה את מועמדותי לכהונה בוועד הבא. ראשית, אני רואה חשיבות רבה בשמירה על המשכיות הפרויקטים שיזם הועד היוצא. בהמשך, חשוב בעיני לפעול לקידום ולפיתוח שיתופי הפעולה והקולגיאליות בין ארכיאולוגיות וארכיאולוגים ממגוון המוסדות והארגונים הפועלים בארץ. אחת הדרכים היא הרחבה של השיח של הקהילה הארכיאולוגית הישראלית לעוסקים בתחום במגוון התחומים שבו, ועידוד הארכיאולוגים הטריים לתפוס עצמם כחלק מהגוף הזה. הקוד האתי של האגודה צריך להיות הבסיס לפיו פועלים חוקרים, חופרים, סוקרים, משמרים, מתעדים, תלמידים וחובבים, ולאגודה תפקיד בהנחלתו. אני רואה ערך משמעותי בקידום ארכיאולוגים בראשית דרכם/ן על ידי חניכה של בכירי הקהילה המקצועית, ובפרט של קבוצות המיעוט בתחום שלנו.

האגודה הארכיאולוגית הישראלית עשתה את צעדיה הראשונים, ואשמח להיות חלק מהמשך הדרך הזאתלחיזוק מעמד הארכיאולוגיה והעוסקים בה בישראל.


אורטל הרוש

פוסטדוקטורנטית, האוניברסיטה העברית בירושלים

שמי אורטל הרוש, אני ארכיאולוגית. למדתי את התואר הראשון, השני והשלישי שלי באוניברסיטה העברית בירושלים. כיום, אני פוסטדוקטורנטית במרכז-מנדל סכוליון בירושלים. כארכאולוגית, אני מתעניינת בהבנה של אוכולוסיות העבר, תוך עבודת שטח וניתוח תרבות חומרית על־ידי כלים מתקדמים וגישות אתנוגרפיות וניסוייות. שילוב המחקר המסורתי עם הגישה החישובית – המהווה חלק משמעותי מהזהות המחקרית שלי – פותח בפנינו הזדמנות למחקרי עומק אינטר-דיסציפלנריים. מחקריי עוסקים בהטמעת שיטות חישוביות במחקר הארכיאולוגי, בארכיאולוגיה ניסויית ובאתנוארכיאולוגיה – בעיקר סביב ייצור קרמי-טכנולוגי בתקופות הברונזה והברזל.

האגודה הארכיאולוגית הישראלית עבורי הנה גוף קהילתי לארכיאולוגים.יות ואמור לשמש בית תומך לכלל היושבים.ות בה. כחברה בוועד המנהל באגודה אשמח לקדם מספר נושאים ובראשם את הקהילה של החוקרים.ות צעירים.ות, בעיקר אלו בשלבי הדוקטורט. שלב זה מאופיין באי-ידיעה רבה, ובחוסר הבנה כיצד ואיך ממשיכים אחר כך. במובן זה, אשמח לפתח ו/או להוביל נושא זה, בעיקר כאלו שיעניקו כלים לחברים.ות הצעירים בקהילת האגודה הארכאולוגית הישראלית.


סווטה מצקביץ'

חוקרת נלווית, האוניברסיטה העברית בירושלים

שמי סווטה מצקביץ', ואני ארכאולוגית. כרגע אני עובדת כארכיונאית דיגיטלית ברשות העתיקות , מלמדת בתוכנית למדעי הרוח הדיגיטליים באוניברסיטת חיפה ומועסקת במינוי של חוקר נלווה באוניברסיטה העברית בירושלים. אני מגישה את המועמדות שלי לוועד הארצי של האגודה הארכיאוגליות הישראלית מכיוון שאני מאמינה בחשיבות האגודה ובהמשך קיומה.
אני רואה את תפקידיו של הוועד כלהלן: מייצג את דעותיה של הקהילה הארכיאולוגית; מייצר דו־שיח בין הקהילה לגופים ארכיאולוגים מקצועיים; מקדם פרוייקטים המוצעים על ידי נציגי האגודה;

אני גם חושבת שבתור גוף עצמאי שנמצא מחוץ למערכת הפוליטית, האגודה יכולה לשמש כגוף שמגן על האתיקה המקצועית בהיביטיה השונים.

דילוג לתוכן